משפחת זנו הסתבכה בגבעולי הקנאביס? המנכ”ל פוטר, המידע נעלם – ניסיון לבטל את עסקת יוניבו

אחרי שרכשו את חברת יוניבו ב-4.6 מיליון שקל, משה ושניר זנו מנסים כעת לבטל את העסקה רטרואקטיבית בטענה כי הוסתר מהם מידע מהותי שמונע מהחברה לפעול. גם החברה השנייה שהם רכשו בתחום הקנאביס, בטר, אינה במצב מצוין וברקע נערמות תביעות מצד ספקים ושותפים עסקיים לשעבר

כניסה לא קלה לתחום הקנאביס עבור היזם הצעיר שניר זנו ואביו משה זנו, לאחר שחברת איי איי די קאן בע”מ (AID Cann) שבבעלות האב, רכשה לאחרונה את הבעלות על נכסי חברת הקנאביס פושטת הרגל יוניבו (Univo) תמורת 4.6 מיליון ש”ח ועל נכסי חברת הקנאביס בטר (Better) תמורת 3.5 מיליון ש”ח.

מאז שהחלה בפעילות, AID Cann השיקה לבתי המרקחת רק 3 מוצרים, שככל הידוע אינם מצליחים בצורה יוצאת דופן, עד כדי כך שמי שעומד מאחורי החברה, שניר זנו, טוען כי החליט לתעדף פעילות בתחום מעבר לים. עם זאת, זו כנראה לא הצרה הגדולה של החברה בכל הנוגע לפעילותה בתחום הקנאביס בישראל.

המצב כנראה הסתבך עד כדי כך שבימים האחרונים החליטו במשפחת זנו לנסות לבטל באופן רטרואקטיבי את העסקה לרכישת יוניבו. לדבריהם, מידע שהיה קיים בחברה נעלם, החברה בהפרה מול הרשויות וללא יכולת לפעול, ובית המסחר שהם רכשו במסגרת העסקה נבנה ללא היתרי בנייה ואינו בעל רישיון תקף מהיק”ר.

שניר זנו (צילום: יח"צ, AID)
שניר זנו (צילום: יח”צ, AID)

ברקע גם עומדות יוניבו ובטר מול שורת תביעות מצד שותפים עסקיים וספקי שירות לשעבר, בהן תביעת המיליונים שמנהלת בטר מול חברת אינטרקיור עוד קודם לרכישתה על ידי זנו, תביעה ייצוגית שהוגשה נגד יוניבו לאחרונה בגין הצגה לא נכונה לכאורה של אחוזי רכיבים פעילים עוד מתקופת הבעלים הקודמים, ועוד.

הליך משפטי נוסף ואולי הדרמטי ביותר כרגע מבחינתם הוא זה שבמסגרתו התפוצץ לאחרונה שיתוף הפעולה של בטר עם חברת טלקאן, שגידלה עבור בטר את הזן המצליח ביותר שלה, PK. בעניין זה דורשת כזכור בטר פיצוי של כ-3.6 מיליון ש”ח מטלקאן, אך לא בטוח שהיא תקבל אותם לאור טענות ההגנה של טלקאן.

הליכים משפטיים נוספים שהצטברו לאחרונה כנגד בטר ויוניבו כוללים כאמור תביעות מצד ספקי שירות. למשל, נגד יוניבו הוגשה תביעה על סך 371 אלף ש”ח מצד מוחמד אלנצאצרה, תושב רהט שסיפק במשך תקופה ארוכה עובדי חקלאות וניקיון לחוות הקנאביס שלה (“חוות עמית אורן” במושב רנן).

תביעה נוספת על סך 20 אלף ש”ח הוגשה נגד בטר מצד ספק שירותי תיקון צנרות מים שעבד בחוות בטר במושב כוכב מיכאל, לצד תביעות דומות נוספות על סך אלפי שקלים מצד ספק שירות ולוגיסטיקה שגם כן טוען שלא קיבל תשלום עבור עבודתו.

חוות עמית (צילום: אוהד שביט)
“חוות עמית אורן” – חוות גידול הקנאביס של יוניבו במושב רנן (צילום: אוהד שביט)

לגבי תביעות אלה משיב שניר כי הסיבה היא קשיים שנגרמים עקב הארגון-מחדש של הפעילות של יוניבו ובטר. למגזין קנאביס נודע גם כי לאחרונה גם פוטר מנכ”ל בטר הוותיק, קובי מולכו, שליווה את החברה כמעט מאז הקמתה. לדברי שניר, “יש רה ארגון כללי שבמהלכו ספקים קיבלו עדכון שיהיה עיכוב בגלל ההליך”.

אך ההסתבכות המורכבת יותר כנראה היא זו שנוגעת לעסקת רכישת יוניבו כאמור. זנו טוענים בפנייתם לבית המשפט השבוע, כי סכום בסך 1 מיליון ש”ח שהם כבר העבירו לצורך כיסוי חובות לספקים לידיהם של הנאמנים (עו”ד שי גליקמן ועו”ד אלון פרדקין שניהלו את הליך פשיטת הרגל של יוניבו), לא הועבר הלאה.

“בלא שיתוף פעולה של הספקים לא ניתן להפעיל או לשמר את מערכות המידע ולתקן את ההפרות הקיימות מול הרשויות,” טוענת AID Cann בפני בית המשפט. “כלל המידע של החברות נמחק ולא ניתן לשחזרו, לרבות פיתוחים ייחודיים בשווי כ-3 מיליון ש”ח שירדו לטמיון”.

עוד הם טוענים כי “רשלנות משוועת הובילה למחיקתם של ספרי הנהלת החשבונות של החברות ללא יכולת לשחזרם, נמנעת גישה להיסטוריית הפעילות, פרוטוקולים ודוחות פיננסיים… המצב גורם לנזקים כלכליים בהיקפים משמעותיים ואף להימצאות בחשיפה ישירה מול רשויות המדינה לאור קיומן של הפרות חוק”.

קובי מולכו (צילום: הילה כדי)
מנכ”ל בטר היוצא, קובי מולכו, בחוות הקנאביס במושב כוכב מיכאל (צילום: הילה כדי)

לדוגמה הם טוענים כי הנאמנים לא דאגו לכאורה לדרוש פיצויים עקב מלחמת ‘חרבות ברזל’ עבור החברה, שמתקן הגידול שלה שוכן במושב רנן והמפעל שלה באשקלון. לדבריהם, יוניבו כנראה מנועה מלעשות זאת כעת, מה שגרם לה לנזק בסך 3 מיליון ש”ח נוספים.

נוסף על כך, לאור היעדרם של דוחות מס לשנת 2022, שכאמור לא ניתנים לשחזור, יוניבו לא יכולה לדבריהם לקזז רווחים על הפסדים בגובה 50 מיליון ש”ח. כמו כן, אחת הטענות שעלתה במהלך הדין-ודברים מול הנאמנים, הוא שהמנכ”ל ובעל השליטה הקודם של החברה, גולן ביטון, היה רשום זמן רב ברשם החברות כבעל מניות.

כאמור, לטענתם הם גילו שבית המסחר של יוניבו נבנה “בכוונת מכוון” ללא היתר בנייה וללא אישור הרשויות, בניגוד לחוק וללא קבלת רישיון לניהול עסק, וכי הדברים הוסתרו מהם לכאורה על ידי הנאמנים בטרם הושלמה הרכישה.

לבסוף מבקשים זנו מבית המשפט בפירוש לאשר להם לסגת באופן רטרואקטיבי מעסקת רכישת נכסי יוניבו, ולהורות על החזר ההשקעה ופיצוי כספי, אף על פי שהיא כבר אושרה בבית המשפט בתום הליכי חדלות פירעון שנמשכו חודשים ארוכים והליכי מו”מ אינטנסיביים בעקבותם.

גולן ביטון, מייסד ומנכ"ל יוניבו (Univo), על רקע מתקן הגידול "חוות עמית" בבעלות החברה
גולן ביטון, המנכ”ל הקודם של יוניבו (צילום: אוהד שביט)

“עסקינן בחוסר אחריות משווע (מצד עורכי הדין הנאמנים, מ.ק),” כותב בשמם עו”ד עמרי פרג’ בפנייה לבית המשפט. “במצב הנוכחי אי קבלת המידע של החברות מרוקן מתוכן את תכלית ההסכם וההיתכנות הכלכלית המגולמת בו ובמחיר העסקה ואידך זיל גמור… ברור כי מדובר בהפרה בוטה ויסודית של ההסכם ובית המשפט מתבקש להורות על ביטולו ולהשיב את כל ההוצאות וההשקעות שביצעה החברה”.

לפני שנכנס לתחום הקנאביס, שניר זנו הוביל בשנים האחרונות את זרוע ההשקעות במזרח התיכון של חברת AID Partners, קבוצת השקעות מהונג קונג, סין, בהובלת וו קינג שיו, המכונה “קלווין וו”. AID Partners עוסקת בעיקר בתחום המדיה אך זכורה אולי לישראלים מהעת האחרונה יותר בגלל פעילותה בתחום בדיקות הקורונה באמצעות חברת AID Genomics, שהינה חברה סינגפורית שהוקמה יחד עם חברת ה-DNA והגנטיקה הסינית BGI. החברה הפעילה מערך לבדיקות קורונה בישראל ובעזה, אך הפרויקט הפסיק מוקדם מהצפוי בגלל סכסוך עם משרד הבריאות.

עורכי הדין הנאמנים, עו”ד שי גליקמן ועו”ד אלון פרדקין, טענו בתגובה לטענות של זנו כי דווקא AID Cann “ממאנת לעמוד בתשלומי תמורת הרכישה ונציגיה מתחמקים ממתן תשובות”. לדבריהם, “הנאמנים שיתפו פעולה וסייעו בהעברת הרישיונות, פעלו להסיר דרישה מופרכת מצד החקלאי בעל הקרקע של החווה (מרדכי פרג’) שביקש לפתוח את ההסכם ולדרוש סכומים גבוהים בהרבה, והתערבו בפתרון טענות של אחד מבעלי המניות בחוות עמית לחובות”. בתשובה לפניית מגזין קנאביס השיבו: “נגיב לבית המשפט בהתאם למועד שקבע”.

עו”ד רינת רוזן גלברט מסרה בתגובה מטעם חברת איי איי די קאן: “החברה הגישה תביעה לביטול עסקת הרכישה של חברת יוניבו לאחר פניות והתרעות רבות מצד חברתנו לנאמן ואי קבלת מענה מצידו, בימים אלה החברה בהובלת גור שדה מתמקדת בחדירה לשווקים הבינלאומיים לאחר שהשלימה את היעדים בשוק הישראלי. לחברה אין כל חוב לאף ספק”; מטעם בטר: “דירקטוריון החברה החליט לסיים את ההתקשרות עם המנכ״ל ולמנות מנכל חלופי. וזאת במסגרת רה-ארגון כללי שעוברת החברה בימים אלה”; ומטעם שניר זנו: “שניר מתגורר בחו”ל למעלה משנה והחל מה-7 לאוקטובר מרבית זמנו מוקדש לפעילות פילנתרופית בעקבות אירועי אוקטובר 7”.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר